PENDAHULUAN
Salah satu bukti kemahiran berbahasa seseorang ialah kebolehan menguasai tatabahasa. Ia meliputi kebolehan bertutur dengan sebutan, nada dan intonasi yang betul, dan menulis dengan sistem ejaan yang tepat. Oleh sebab itu, kecekapan berbahasa perlu diajarkan secara terancang dan bersesuaian dengan kinteks pembelajaran sejak murid berada di sekolah rendah lagi. Lazimnya, pengajaran tatabahasa di peringkat sekolah rendah menitikberatkan aspek penggunaan. Terdapat beberapa tujuan pengajaran tatabahasa (1995: 11 – 12), iaitu;
(a) mengetahui kelainan erti perkataan yang imbuhannya berbeza-beza dan menggunakannya dengan betul, tepat dan gramatis dalam lisan dan penulisan;
(b) menggunakan pelbagai jenis kata dalam pelbagai konteks;
(c) menggunakan frasa yang betul;
(d) membina ayat yang betul, tepat dan gramatis, dan
(e) membina pelbagai jenis dan bentuk ayat dalam pelbagai konteks dengan betul.
Tatabahasa terbahagi kepada dua, iaitu aspek morfologi dan aspek sintaksis.
(a) Morfologi
Secara mudah, aspek morfologi ialah berkenaan kajian tentang perkataan dan pembentukannya. Secara khusus, Sukatan Pelajaran Bahasa Melayu KBSR (2003) menerangkan morfologi sebagai bidang ilmu bahasa yang mengkaji struktur kata, bentuk kata, dan golongan kata. Tiga aspek itu diajar sejak sekolah rendah lagi.
Yang dikatakan struktur kata ialah susun atur bentuk bunyi sesuatu perkataan apabila diujarkan. Ia juga merangkumi aspek susunan lambang-lambang huruf (tulisan) sehingga menjadi satu unit (kesatuan) bahasa atau perkataan yang bermakna. Maksud bermakna dalam konteks ini ialah bagaimana membunyikan setiap huruf dalam perkataan berkenaan hingga menghasilkan bunyi yang betul, atau susunan huruf yang betul apabila dibunyikan dan ada makna. Contohnya, huruf vokal (v), huruf konsonan (k), dan pola suku kata.
(a) huruf vokal bahasa Melayu : [a], [e], [i], [o], dan [u]
(b) Huruf konsonan bahasa Melayu : [b], [c], [d], [f], [g], [h], [j], [k], [l], [m], [n], [p], [q], [r], [s], [t], [v], [w], [x], [y] dan [z].
Terdapat dua pola suku kata bahasa Melayu. Pertama, pola suku kata asli bahasa Melayu, dan kedua, pola suku kata pinjaman bahasa Melayu. Setiap suku kata terdiri, sama ada, KV, VK, KVK, VKV, VKVK, KKVK dan sebagainya. Manakala, yang dikatakan bentuk kata pula ialah rupa unit tatabahasa (perkataan / gabungan huruf) yang bermakna. Bentuk kata boleh terdiri daripada;
(a) kata tunggal (kata tidak menerima imbuhan dan ada makna);
(b) kata terbitan (kata telah menerima imbuhan);
(c) kata ganda (kata tunggal yang digandakan); dan
(d) kata majmuk (terdiri daripada beberapa kata tungga yang membentuk satu makna).
Kata terbitan ialah kata tunggal yang menerima imbuhan bagi menghasilkan perkataan lain. Makna kata terbitan adalah berbeza dengan makna kata tunggal. Dalam ilmu bahasa, penerimaan imbuhan itu dipanggil proses pembentukan kata. Ada tiga cara proses pembentukan kata dalam bahasa Melayu. Pertama, pengimbuhan, iaitu kata tunggal menerima imbuhan dan menghasilkan perkataan baharu yang dipanggil sebagai kata terbitan.
(i) Imbuhan awalan : ber-, be-, bel-, me-, mem-, men-, meng-, menge-, memper-, di-, ter-, pe-, pem-, pen-, per-, peng-, penge-, pel-, se-, ke-, maha-, tata-, pra-, pro-, dan anti-.
Kata tunggal + imbuhan awalan = kata terbitan
( Lari + pe- = pelari )
(ii) Imbuhan akhiran : -an, -i, -kan, -wan, -man, -wati, dan –nita.
Kata tunggal + imbuhan akhiran = kata terbitan
( Lari + -an = larian )
(iii) Imbuhan apitan : me- ... –kan, mem- ... –kan, men- ... –kan, meng- ...
–kan, menge- ... –kan, me- ... –i, mem- ... –i, men- ... –i, meng- ... –i, ke- ... –an, pe- ... –an, pem- ... –an, pen- ... –an, peng- ... –an, penge- ... –an, per- ... –an, pel- ... –an, di-- ... –kan, dan di- ... –i.
Kata tunggal + imbuhan apitan = kata terbitan
( Lari + pe- ... –an = pelarian )
Kedua, kata tunggal menerima pengandaan dan menghasilkan perkataan baharu yang dipanggil sebagai kata terbitan. Formulanya;
Kata tunggal + pengandaan = kata terbitan
( Orang + orang = orang-orang )
Ketiga, kata tunggal menerima kata tunggal dan menghasilkan kata majmuk yang dipanggil sebagai kata terbitan, atau istilah atau metafora. Ia terdiri daripada beberapa kata tunggal, sama ada kata tunggal itu telah menerima imbuhan atau belum. Formulanya;
Kata tunggal + kata tunggal = kata majmuk
( Segi + empat = segi empat )
( Merah + hati = merah hati )
Golongan kata ialah proses menjeniskan perkataan berdasarkan keserupaan bentuk dan fungsi perkataan berkenaan. Terdapat empat jenis golongan kata dalam bahasa Melayu, iaitu;
(a) kata nama (perkataan yang menggambarkan nama sesuatu);
(b) kata kerja (perkataan yang menggambarkan perbuatan);
(c) kata adjektif (perkataan yang menggambarkan sifat sesuatu); dan
(d) kata kata tugas (perkataan yang menggambarkan fungsi sesuatu).
Kata tugas dalam bahasa Melayu terdiri daripada;
(i) kata hubung
(ii) kata seru
(iii) kata tanya
(iv) kata perintah
(v) kata pangkal ayat
(vi) kata bantu
(vii) kata penguat
(viii) kata penegas
(ix) kata nafi
(x) kata pemeri
(xi) kata sendi
(xii) kata pembenar
(xiii) kata bilangan, dan
(xiv) kata arah.
Rujukan dari http://amirgassi.blogspot.com
Salah satu bukti kemahiran berbahasa seseorang ialah kebolehan menguasai tatabahasa. Ia meliputi kebolehan bertutur dengan sebutan, nada dan intonasi yang betul, dan menulis dengan sistem ejaan yang tepat. Oleh sebab itu, kecekapan berbahasa perlu diajarkan secara terancang dan bersesuaian dengan kinteks pembelajaran sejak murid berada di sekolah rendah lagi. Lazimnya, pengajaran tatabahasa di peringkat sekolah rendah menitikberatkan aspek penggunaan. Terdapat beberapa tujuan pengajaran tatabahasa (1995: 11 – 12), iaitu;
(a) mengetahui kelainan erti perkataan yang imbuhannya berbeza-beza dan menggunakannya dengan betul, tepat dan gramatis dalam lisan dan penulisan;
(b) menggunakan pelbagai jenis kata dalam pelbagai konteks;
(c) menggunakan frasa yang betul;
(d) membina ayat yang betul, tepat dan gramatis, dan
(e) membina pelbagai jenis dan bentuk ayat dalam pelbagai konteks dengan betul.
Tatabahasa terbahagi kepada dua, iaitu aspek morfologi dan aspek sintaksis.
(a) Morfologi
Secara mudah, aspek morfologi ialah berkenaan kajian tentang perkataan dan pembentukannya. Secara khusus, Sukatan Pelajaran Bahasa Melayu KBSR (2003) menerangkan morfologi sebagai bidang ilmu bahasa yang mengkaji struktur kata, bentuk kata, dan golongan kata. Tiga aspek itu diajar sejak sekolah rendah lagi.
Yang dikatakan struktur kata ialah susun atur bentuk bunyi sesuatu perkataan apabila diujarkan. Ia juga merangkumi aspek susunan lambang-lambang huruf (tulisan) sehingga menjadi satu unit (kesatuan) bahasa atau perkataan yang bermakna. Maksud bermakna dalam konteks ini ialah bagaimana membunyikan setiap huruf dalam perkataan berkenaan hingga menghasilkan bunyi yang betul, atau susunan huruf yang betul apabila dibunyikan dan ada makna. Contohnya, huruf vokal (v), huruf konsonan (k), dan pola suku kata.
(a) huruf vokal bahasa Melayu : [a], [e], [i], [o], dan [u]
(b) Huruf konsonan bahasa Melayu : [b], [c], [d], [f], [g], [h], [j], [k], [l], [m], [n], [p], [q], [r], [s], [t], [v], [w], [x], [y] dan [z].
Terdapat dua pola suku kata bahasa Melayu. Pertama, pola suku kata asli bahasa Melayu, dan kedua, pola suku kata pinjaman bahasa Melayu. Setiap suku kata terdiri, sama ada, KV, VK, KVK, VKV, VKVK, KKVK dan sebagainya. Manakala, yang dikatakan bentuk kata pula ialah rupa unit tatabahasa (perkataan / gabungan huruf) yang bermakna. Bentuk kata boleh terdiri daripada;
(a) kata tunggal (kata tidak menerima imbuhan dan ada makna);
(b) kata terbitan (kata telah menerima imbuhan);
(c) kata ganda (kata tunggal yang digandakan); dan
(d) kata majmuk (terdiri daripada beberapa kata tungga yang membentuk satu makna).
Kata terbitan ialah kata tunggal yang menerima imbuhan bagi menghasilkan perkataan lain. Makna kata terbitan adalah berbeza dengan makna kata tunggal. Dalam ilmu bahasa, penerimaan imbuhan itu dipanggil proses pembentukan kata. Ada tiga cara proses pembentukan kata dalam bahasa Melayu. Pertama, pengimbuhan, iaitu kata tunggal menerima imbuhan dan menghasilkan perkataan baharu yang dipanggil sebagai kata terbitan.
(i) Imbuhan awalan : ber-, be-, bel-, me-, mem-, men-, meng-, menge-, memper-, di-, ter-, pe-, pem-, pen-, per-, peng-, penge-, pel-, se-, ke-, maha-, tata-, pra-, pro-, dan anti-.
Kata tunggal + imbuhan awalan = kata terbitan
( Lari + pe- = pelari )
(ii) Imbuhan akhiran : -an, -i, -kan, -wan, -man, -wati, dan –nita.
Kata tunggal + imbuhan akhiran = kata terbitan
( Lari + -an = larian )
(iii) Imbuhan apitan : me- ... –kan, mem- ... –kan, men- ... –kan, meng- ...
–kan, menge- ... –kan, me- ... –i, mem- ... –i, men- ... –i, meng- ... –i, ke- ... –an, pe- ... –an, pem- ... –an, pen- ... –an, peng- ... –an, penge- ... –an, per- ... –an, pel- ... –an, di-- ... –kan, dan di- ... –i.
Kata tunggal + imbuhan apitan = kata terbitan
( Lari + pe- ... –an = pelarian )
Kedua, kata tunggal menerima pengandaan dan menghasilkan perkataan baharu yang dipanggil sebagai kata terbitan. Formulanya;
Kata tunggal + pengandaan = kata terbitan
( Orang + orang = orang-orang )
Ketiga, kata tunggal menerima kata tunggal dan menghasilkan kata majmuk yang dipanggil sebagai kata terbitan, atau istilah atau metafora. Ia terdiri daripada beberapa kata tunggal, sama ada kata tunggal itu telah menerima imbuhan atau belum. Formulanya;
Kata tunggal + kata tunggal = kata majmuk
( Segi + empat = segi empat )
( Merah + hati = merah hati )
Golongan kata ialah proses menjeniskan perkataan berdasarkan keserupaan bentuk dan fungsi perkataan berkenaan. Terdapat empat jenis golongan kata dalam bahasa Melayu, iaitu;
(a) kata nama (perkataan yang menggambarkan nama sesuatu);
(b) kata kerja (perkataan yang menggambarkan perbuatan);
(c) kata adjektif (perkataan yang menggambarkan sifat sesuatu); dan
(d) kata kata tugas (perkataan yang menggambarkan fungsi sesuatu).
Kata tugas dalam bahasa Melayu terdiri daripada;
(i) kata hubung
(ii) kata seru
(iii) kata tanya
(iv) kata perintah
(v) kata pangkal ayat
(vi) kata bantu
(vii) kata penguat
(viii) kata penegas
(ix) kata nafi
(x) kata pemeri
(xi) kata sendi
(xii) kata pembenar
(xiii) kata bilangan, dan
(xiv) kata arah.
Rujukan dari http://amirgassi.blogspot.com
Tiada ulasan:
Catat Ulasan